Ik geef toe, ik houd erg van een goed potje Risk. Regelmatig speel ik dan ook met vrienden, die tijdens het potje even vijanden zijn. Al zijn sommige dat niet lang. Wat we ook van te voren afspreken, binnen 2 beurten zijn er al verbonden gesloten. Zij vallen elkaar daar niet aan en als je mij dit even laat doen help ik je straks daar. Het maakt sommige spelers sterker en, hoe frustrerend het ook mag zijn, andere spelers zwakker. Wij spelen Risk niet met opdrachten. Je hebt pas gewonnen als je alleenheerser bent.
Bij het spelen van vele potjes Risk ontstond een terugkerend patroon dat bijna als gouden regel dient: Hardlopers zijn doodlopers. Het is soms heel verleidelijk te gaan voor een korte termijn strategie waarbij je direct kleine winsten kunt behalen. Je krijgt er sneller legertjes bij en kunt vanuit die positie proberen je rijk uit te breiden. Wat vaak vergeten wordt is dat deze uitbreidingsdrift je grenzen verzwakt. Tegenstanders die vanuit een solide basis, beurt voor beurt rustig uitbreiden zullen je op termijn te veel tegenstand bieden waardoor het moeilijk wordt te winnen. Je kleine successen aan het begin hebben je niet voldoende basis gegeven om het spel op lange termijn uit te spelen.
Veel ondernemers hebben baat bij het spelen van spelletjes als Risk. Niet alleen als leuk tijdverdrijf, maar ook om je tactisch inzicht wat bij te spijkeren. Het spel kent namelijk drie deelgebieden waar, met een beetje fantasie, bedrijven mee te maken hebben. Het bord met landen dient als de markt, je leger is je personeel en je tegenstanders je concurrentie. Veel ondernemers claimen dat ze er een lange termijn strategie op na houden terwijl er vaak keuzes gemaakt worden om op korte termijn succes te behalen. Wanneer je dit blijft doen zul je regelmatig kleine successen kunnen vieren, je blijft hierdoor wel constant achter de feiten aan lopen. Door de lange termijn uit het oog te verliezen komt de continuïteit van een onderneming in gevaar. Je zult hier en daar wel een slag winnen, maar win je ook op de oorlog?
Marketing is een marathon en geen sprint. Ik zie veel ondernemers nog steeds doen aan wat ik sprinketing noem. Misschien herken je jezelf hier ook wel in. Wanneer het goed gaat doe je vrijwel niets aan marketing. Wanneer het wat minder goed gaat en je meer klanten kunt gebruiken, ga je je bedrijf juist wel vermarkten. Je marketing activiteiten zorgen voor nieuwe klanten, waardoor het weer goed gaat en je marketing weer links laat liggen. Ik vraag me dan sterk af: ”Als je ziet dat marketing klanten oplevert, waarom doe je het dan niet continu, zodat het je ook continu klanten oplevert?” Die korte sprintjes zorgen ervoor dat je steeds maar heel kort de vruchten kunt plukken van je inspanningen, terwijl je er zoveel meer uit kunt halen wanneer je een lange termijn visie hebt,
Wanneer je echt gaat werken vanuit een visie en hier ook doelgericht acties op gaat ondernemen, dan ga je daar als ondernemer echt van profiteren. Het kost je minder stress en levert je meer resultaat. Of ben je daar niet naar op zoek?
Wil je ook stoppen met sprinten en gaan trainen voor de marathon? Wordt dan lid van mijn besloten Facebook groep en samen zetten we de eerste stap.
0 reacties