Ben je op zoek naar een nieuwe manier om doelen te stellen, zodat je ze kunt bereiken? Doelen zijn moeilijk te bereiken en het ontbreken van de juiste methode kan deze uitdaging nog moeilijker maken. Gelukkig zijn er enkele geweldige en creatieve methoden die je kunt gebruiken om doelen te stellen en ervoor te zorgen dat je ze bereikt. In dit artikel behandelen we drie van de beste methoden om doelen te stellen.

 

De lange- en kortetermijn methode

De eerste methode voor het stellen van doelen die we behandelen, is waarschijnlijk degene waarmee je het meest vertrouwd bent. Dit is het stellen van langetermijndoelen die kunnen worden opgesplitst in kleinere doelen. De manier waarop deze methode werkt, is door langetermijndoelen te stellen die je over een bepaalde periode wilt bereiken. Schrijf bijvoorbeeld 10 doelen op die je de komende vijf jaar wilt bereiken. Bepaal vervolgens welke kortetermijndoelen je moet bereiken om dit mogelijk te maken. Deze korte doelen kunnen dingen zijn die je in een week, maand of een jaar kunt doen. Er zijn geen tijdslimieten voor kortetermijndoelen. De enige regel is dat ze leiden tot langetermijndoelen.

 

De checklist-methode

Als de bovenstaande methode je niet aanspreekt, wil je misschien de checklist-methode proberen. De checklist-methode is vergelijkbaar met de lange en korte methode, maar brengt je takenlijst terug naar een dagelijks niveau. Hoe je deze methode gebruikt, is door je langetermijndoelen te creëren. Maak vervolgens een lijst met dingen die je dagelijks kunt doen om die doelen te bereiken. Dit wordt je dagelijkse checklist. Zet het op je telefoon of tablet, of als achtergrond van je desktopcomputer, en zorg ervoor dat je al die doelen elke dag afvinkt. In het begin zal het moeilijk zijn om eraan te wennen, maar na een tijdje zal het een tweede natuur worden om je checklist af te werken voordat je naar bed gaat.

 

De dagboekmethode

Tot slot is er de dagboekmethode. De dagboekmethode moedigt je gewoon aan om je doelen op te schrijven in een dagboek of journaal en vervolgens zo vaak mogelijk iets op te schrijven over wat je doet om je doelen te bereiken. Dit is een veel minder beperkende methode dan de checklist of het dagboek en zeer creatieve mensen geven er misschien de voorkeur aan.